Techniek

Techniek
Op de foto hieronder een Potts Spiraalborenslijper (helemaal hand gemaakt).

potts

Techniek heeft in mijn leven altijd een grote rol gespeeld. Steeds opzoek naar het hoe en waarom als iets niet werkt zoals het moet. Als twaalf jarig jongetje al een baantje bij een fietsen fabriekje Alt op de mare waar ik de kneepjes van het vak leerde. Wielen spaken, kettingkasten uitsnijden en en versnellingsnaven repareren en nog vele andere dingen.

Na de ambacht school ben ik bij de Stichting V.A.M. werkzaam geweest als automonteur en heb daar de opleiding voor monteur motorvoertuigen gedaan. In die periode ook nog zestien maanden militaire dienst geklopt en veel ervaring opgedaan met allerlei bijzondere voertuigen zoals de DAF YA 314 - YA 328 en de takeldoos YB 626. Ook nog de oude GMC 6x6 2.5 tonners die zowel als troepenvervoer maar ook als zandkiepers konden worden ingezet. Een opleiding als vorkheftruck chauffeur op een hele grote terrein heftruck die werd ingezet bij het aanleggen van nood drinkwaterleidingnetten en nog een heleboel leuke acties met Magirus brandweerauto's en brandspuit aanhangers hebben deze periode snel voorbij doen gaan.

DAF

Omdat in het autovak al snel de beperkingen van het ambachtswerk naar boven kwamen ben ik in de scheepsmotoren terecht gekomen. Het toenmalige ingenieurs bureau Verschuur die de Sabb uit Noorwegen en de Renault Marine uit Frankrijk importeerde nam mij aan als monteur. We deden daar werkelijk alles. Van complete motor revisie tot inbouw en inrichten van machinekamers. Omdat vooral de Sabb veel voorkwam in reddingboten kwam ik regelmatig op zeeschepen terecht en zelfs een enkele keer op een booreiland.

Sabb

Na zo'n jaar of acht ervaring in de praktijk ben ik als Technisch commercieel medewerker verder gegaan in dit bedrijf mee met de ICT ontwikkelingen en heb er twee├źntwintig jaar met veel plezier gewerkt. Voor het vervolg van mijn werkzaamheden zie de pagina muziek.